Jeugdsentimenten.net zal vanaf ca. 0:00 onbereikbaar zijn in verband met onderhoudswerkzaamheden aan de database.
Bewaar artikelen en verstuur reacties waarmee je bezig bent VOOR twaalf uur, anders heb je voor niets zitten tikken(!)
Excuses voor de overlast en tot straks!

Nieuw

 

Willekeurig

Categorieën

 

Statistieken

Spam

Intocht St. Nicolaas

Link naar dit artikel Op zaterdag 13 november 2004 geschreven door Jeugd en Sentiment

St. Nicolaas is weer in het land. Al jaren komt hij aan in een haven ergens in het land, wat rechtstreeks te volgen is op de televisie. Jarenlang wordt hij op de kade opgewacht door Mies Bouwman, wiens taak later wordt overgenomen door Aart Staartjes. De burgemeester spreekt de Sint toe en er volgt een tocht door de stad, begeleid door het plaatselijke muziekkorps.

Meestal een week later wordt de intocht nog eens dunnetjes overgedaan in je eigen woonplaats, waar je zelf langs de kant van de weg staat te wachten. Door hard “Piet, Piet” te roepen, hoop je de aandacht te trekken van een zwarte Piet, die dan je handjes vult met die lekkere pepernoten.

Spannende weken breken aan: nu de Sint weer in het land is, mag je je schoen zetten! Na de Sint toegezongen te hebben bij de kachel, en een bakje water en een wortel of boterham voor het paard te hebben achtergelaten, kan je de volgende ochtend haast niet wachten om te kijken wat er in je schoen zit. Ook word je door je ouders duidelijk gemaakt vooral lief te zijn, omdat je anders ‘in de zak‘ meemoet naar Spanje of van Piet ‘met de roe‘ krijgt…


110 reacties op “Intocht St. Nicolaas”

Lidy schreef op 13 november 2004 om 23:58 Reply to this comment

:D Daarnet de eeste schoentjes weer gevuld D
Heerlijke tijd, ik ben een echte Sint-Fan!!!!!

ik ook al, de spanning is er en net als mij ouders doe ik niet aan die dreigementen mee.
ik weet nog dat ik voor vlijt een 5 had op mijn rapport en dat het daarom nodig was om mij ten overstaan van de hele klas mij met de roe te geven.
ik was een nogal verlegen kind en heb de hele weg naar huis gehuild.
woedend kwam mijn vader op school dat ze daar %#()()
en dat er wel veel ondeugende kinderen in mijn klas zaten die mij nota bene het halve jaar gepest hadden ook nog.
gelukkig is dit niet al te traumatisch blijven hangen en kijk ik elk jaar ook toen ik nog geen kinderen had naar de intocht en ben elk jaar weer ontroert als die na alle strubbelingen toch weer aankomt.
Cadeutjes geven en krijgen is gewoon leuk!!!!! P

leuk doet je denken aan je eigen kindertijd

piet schreef op 14 november 2004 om 11:47 Reply to this comment

kijk elk jaar naar de intocht. roept eenzelfde soort gevoel op als vroeger het defile op 30 april bij soestdijk )

jammer dat de winkels al zover vooruit lopen op de kerst. Sinterklaas feest is nog een van de weinige Nederlandse tradities

René van Gellekom schreef op 14 november 2004 om 17:31 Reply to this comment

En Piet Römer als Hoofdpiet en elk jaat zei hij: "Mevrouwtje Bouw"
Het waren mooie tijden, maar tegen woordig zijn ook leuk hoor

Fijne Sinnieklaas(Toon Hermans)

René van Gellekom

Het blijft een leuk feest, dat niet verloren mag gaan. D

Ik roep nog altijd bij Bram van de vlugt "sinterklaas!"… Hij blijft voor mij de enige echte! D

Ik vind dat Bram van der Vlught deze rol voortreffelijk speelt. Hij is dé echt Sinterklaas voor ons. D In België is de echte Sint Jan Decleir, die zijn rol ook voortreffelijk speelt.

Sinterklaas wie kent hem niet?(leuk liedje)
Nog vind ik het leuk om te kijken op tv.
Nee van mee naar Spanje of de roe was geen sprake bij ons thuis.

Ludmilla schreef op 15 november 2004 om 10:03 Reply to this comment

Bij ons is wel sinterklaas gevierd toen wij klein waren, maar later eigenlijk niet meer. Ik was er al snel achter dat hij niet bestond. Als je oom om de hoek van de kamer staat en met een zwarte handschoen aan pepernoten in de kamer gooit en je ziet hem, is de illusie gauw over. Ook sint op t.v. is me eigenlijk niet bijgebleven. Wel alle conferences van bv. Toon Hermans of het verhaal van Gerard Reve, die altijd rond de sinttijd werden uitgezonden in het zaterdagochtend programma ….ach….hoe heette dat ook weer? Persoonlijk vind ik nu kerst veel sfeervoller.

Ruth schreef op 16 november 2004 om 16:43 Reply to this comment

Heb nog steeds warme herinneringen aan de Sinterklaas-tijd. Nu ik zelf een kindje heb, wordt het ook echt weer leuk. Ze heeft dit jaar voor het eerst de intocht gezien. Zwarte Piet snapte ze wel, maar die Sinterklaas vond ze volgens mij maar een vreemde vogel. Het paard kon wel haar goedkeuring dragen. Het worden weer leuke dagen! En zak of roe? Daar begin ik niet aan, al die bangmakerij. Dat hebben mijn ouders ook nooit bij mij gedaan, terwijl ik echt geen lieverdje was.

Ik vind Bram van der Vlught ook de enige echte Sinterklaas.

Mandy schreef op 21 november 2004 om 14:45 Reply to this comment

Sinterklaas op TV….super gezellig vond ik dat…en nog steeds!!!!
Nu ik een baan op Zaterdag heb,heb ik het op laten nemen en ben later
met mijn dochtertje weer gaan kijken.
En ik ben helemaal weg van Bram van der Vlugt als Sinterklaas.wat een schat!
Maar Adrie van Oorschot herinner ik me ook nog wel…en de hoofdpiet van
toen Piet Romer…
Maar voor mij is de enige echte sinterklaas toch Bram van Der Vlugt!(en de pieten doen het ook hartstikke leuk!) )

Bram van der Vlugt!?!?! Wat? ?
Eh, da's toch gewoon Sinterklaas of niet?

Straks ga je me ook nog vertellen dat de wegwijspiet die pizzabakker van spijkerhoef is hahaha…

Paul schreef op 24 november 2004 om 20:28 Reply to this comment

En mensen, laten we hopen dat we niet zo dom zijn om het goeie ouwe Sinterklaasfeest te verruilen voor een uit Amerika overgewaaid, door en door gecommercialiseerd, nep-kerstfeest, met allemaal van die zoete zeikliedjes en een door Coca-Cola gelanceerde Kerstman, want Sinterklaas is letterlijk een eeuwenoude traditie en lekker Nederlands, d.w.z. gezelligheid en geborgenheid. Of ben ik nu weer heel erg jeugdsentimenteel ?

Rick schreef op 27 november 2004 om 19:53 Reply to this comment

(ben uit 1967) Er schiet ineens een herinnering te binnen van eind zeventig, begin jaren tachtig. Sinterklaas beleefde toen elk jaar een spannend avontuur na zijn inkomst (tvfilm). Ik weet die keer dat Annabel een huis zocht (zei ze tegen Sinterklaas). Hij dacht een poppenhuis maar zij bedoelde een echt huis, en die kreeg ze natuurlijk ook (net op tijd). Er hoorde een liedje bij:
Een huis, een huis, voor annabel, voor annabel, voor annabel (2x)
Voor Annabel een huis (een beetje zo'n kinderen voor kinderen liedje)

Danny schreef op 28 november 2004 om 22:19 Reply to this comment

Hoi!
ik ben uit 1979, en ik lees net dat Bram van der Vlugt het pas doet sinds 1987… nou moet ik eerlijk zeggen dat ik niet beter weet dan dat hij de "echte sinterklaas" is. Ook heb ik net gelezen dat Piet Romer en Adri van Hoof het daarvoor deden. Weet iemand of daar foto's van zijn? Leuk om te kijken of ik ze nog herken… D

Ron schreef op 7 december 2004 om 18:44 Reply to this comment

Hoewel Bram v.d. Vlugt het natuurlijk heel aardig doet, is de enige echte tv-sinterklaas voor mij toch altijd Adri van Oorschot gebleven. Hij was sinterklaas van 1965 tot 1986. Da's toch nog steeds langer dan de huidige klaas. Ik beschouw Bram als een goede hulpklaas.

Prachtig om hier al die herinneringen te lezen. Kijk eens op onze site, alle intochten vanaf 1952, inclusief presentatie en acteurs.

Muis schreef op 30 december 2004 om 23:01 Reply to this comment

Wie kent er nog:
Een huis in een schoen voor Annabel.
Van die leuke Sinterklaasverhalen van vlak voor 5 dec.

marielle schreef op 10 maart 2005 om 22:29 Reply to this comment

Ik kan me de oude sint ook nog wel herinneren maar heb nooit geweten hoe deze heette. Was dat niet ook de sleutel bewaarder van de serie fort boyard. Trouwens betreft de presentatrices heeft juffie wiet ofwel wieteke van dort nog tussen aart en mies gezeten. Ook ken ik het verhaal van het huis van annabel nog wel.

Els schreef op 13 april 2005 om 19:39 Reply to this comment

Wat ik me nog herinner is een Sinterklaasintocht waar allemaal kinderen stonden met klokken om en ze zongen :
van je bimmele bammele bom
wellekom (2x). En die kindjes bleven maar doorgaan!
Volgens mij werd Sinterklaas toen ingehaald door Mies Bouman

rita schreef op 9 mei 2005 om 21:21 Reply to this comment

oeps, gelukkig ben ik er sinds vorig jaar per ongeluk al zelf achter gekomen wie de ECHTE sinterklaas is, want anders was ik bij het lezen van al deze berichten wel op aarde gekomen… ik moet zeggen dat ik het wel jammer vond… had wel altijd zoiets van die ken ik toch, maar mijn onderbewustzijn heeft het dus jaren lang onderdrukt…maf eigenlijk. maar voor mij is bram dus ook de echte.
@ron: klopt dat wel wat jij daar zegt??? waneer was godfried bomans dan sint??? volgens mij was hij nog tv-sint toen ik klein was, eind jaren 60…
wat ik tegenwoordig jammer vind is dat "sinterbram" dagelijks op tv komt waardoor de kinderen, alle schoolsinten ten spijt, alleen nog maar hulpsinten tegenkomen. mijn dochtertje was 4 jaar en erg teleur gesteld….

rita schreef op 9 mei 2005 om 21:24 Reply to this comment

@danny: piet römer speelde de hoofdpiet en niet sinterklaas hoor!

Jan schreef op 18 mei 2005 om 20:59 Reply to this comment

Adri van Oorschot is de sinterklaas uit mijn jeugd, samen met Piet Romer (hoofdpiet). Ik heb weer genoten van de kindermusical "Een huis in een schoen" uit 1972. Echter, mijn kinderen vinden het allemaal te langzaam gaan.

Kan iemand mij helpen aan beeldmateriaal uit de jaren '70 en '80?

Chantal schreef op 16 augustus 2005 om 23:16 Reply to this comment

Elk jaar kijk ik naar de intocht van Sinterklaas. Bram van der Vlugt doet het geweldig. Die stem alleen al. Mies Bouwman zou het voor mij wel weer mogen presenteren…. Dat Sinterklaasjournaal mogen ze voor mijn part afschaffen. Ze zitten elke jaar de kinderen op te butsen dat de pakjes niet op tijd of niet zullen komen door een of andere smoes. (Sint ziek, boot zoek) Veel te veel spanning voor die kinderen. Onnodig. De kinderen hebben al genoeg spanning zonder dat journaal!

belgische Sintfan schreef op 16 september 2005 om 21:28 Reply to this comment

Inderdaad Bram is de enige echte: hij doet het gewoon schitterend: perfecte stem en houding, tikje verstrooid: beetje gezellige opa, en niet te streng. perfect gewoon.
wat garfield zegt daar sluit ik me maar half bij aan:
jan decleir is in " dag Sinterklaas" nog best te doen, alhoewel soms te bars.maar daar heeft hij een script en een regisseur hé.
maar met de intocht is hij verschrikkelijk: weet nooit wat zeggen, kan absoluut niet met kinderen om EN is zoals steeds stomdronken….. dat kan toch niet.
LEVE BRAM EN MICHIEL( ook grote fan van ) en ERIK

Koos Schekkerman schreef op 22 september 2005 om 21:12 Reply to this comment

Ik ben jarenlang paardenpiet geweest naast Adrie van Oorschot.Nu ben ik op zoek naar de film: "Het huis van Annabel",daar heb ik nl.in meegespeeld.Wie kan mij daar aan helpen?

Koos Schekkerman schreef op 23 september 2005 om 11:00 Reply to this comment

Eerder heb ik gevraagd naar de film "Het huis van Annabel", maar zo heet het niet. Het ging over het huis van Annabel maar het heet "Het huis in een schoen." Wie kan mij hier aan helpen?? Ik zou het namelijk leuk vinden voor mijn kinderen om te laten zien en omdat mijn vader er nog in speelde.

Luc schreef op 3 oktober 2005 om 02:46 Reply to this comment

Heb ooit in Nijmegen dat #$*-te kerstmannetje z'n nepmijter afgerukt.
Hij vertoonde zich vóór het Sinterklaasfeest al op straat (met die opdringerige bel, ho-ho-ho etc.).
Ik moest ff aan Godfried Bomans denken en kon z'n glimlach bijna voor me zien -)

Het heet dus inderdaad anders: Huis in een Schoen.
Hier is het boek nog te koop met héél veel kleurenfoto's er in:
http://www.beeldengeluid.nl/collecties_winkel.jsp?orderCat=CD+PRODUKTENorderstr
Maar ook op E-Bay kom ik deze wel eens tegen.

En hier is de dvd te koop (o.a.):
http://www.dvdoutlet.nl/cgi-bin/web_store/web_store.cgi?xa=1800item=06286

sinterfan schreef op 2 november 2005 om 13:51 Reply to this comment

sinterklaas vanaf:
1941 godfried bomans
1965 adri oorschot
1986 bram van der vlugt

dit klopt toch?

andre schreef op 4 november 2005 om 18:53 Reply to this comment

voor mij is de enige echte sint Adri van Oorschot (helaas overleden. Hoewel Bram vd Vlugt het leuk doet was Adri wat mij betreft de beste. Hij kwam plechtig en warm tegelijk over.

Ik ben van 1988, dus Bram is echt mijn sint.

Sjeffie schreef op 7 november 2005 om 14:51 Reply to this comment

Ik ben het er helemaal mee eens dat Adri van Oorschot de echte klaas is…maar dat komt omdat dat mijn jeugd jaren waren natuurlijk.
Bram doet het nu ook heel goed, op zijn tijd maakt hij dolletjes en dat deed zijn voorganger nooit, dat was een seriuezere klaas.
Piet Romer as ook een wereld Piet, maar de huidige pieten maken er weer meer spektakel van.
M.a.w. Ook Sinterklaas en zijn pieten zijn met de tijd meegegenaa.

Daantje schreef op 13 november 2005 om 20:34 Reply to this comment

Hallo,

Heb geruchten gehoord dat 2005 het laatste jaar voor Bram is….
Weet iemand daar iets van, weet wel dat wegwijspiet er voor het laatst is, maar ik zou Bram toch nog wel even willen zien hoor…hij is voor ons "de echte sint"…dus hopelijk zijn het maar geruchten.

gerrit schreef op 14 november 2005 om 16:42 Reply to this comment

Ik ben van 1965 dus Adrie van Oorschot is mijn echte sinterklaas,maar ik weet nog heel welk een schok het gaf toen bekend werd dat ie stopte.
Voor mij was het onmogelijk dat iemand anders ADRIE zou kunnen spelen.
Gelukkig herinner me ik ook nog goed dat ik werkelijk schrok van het sinterklaas zijn van Bram.
Wat een ongeloofelijk talent.Zelf speel ik ook en tot op de dag van vandaag zijn zij beide mijn inspiratiebron.Bravo Bram BLIJVEN.
p.s Tot ik zover ben.

Marty schreef op 20 juli 2006 om 23:23 Reply to this comment

Het is nog zomer en bloedheet maar wat een leuke nostalgiawebsite.
Nooit geweten hoe de Sint uit mijn jeugd (jaren 70) geheten heeft. Meestal wisten alleen moeders dat. Maar de beelden staan in mijn geheugen gegrift. In de rij staan voor een zakje snoep en een hand van de Sint…
Heb zelfs nog een geluidsopname van de intocht van 1978, gemaakt met m'n eerste (en laatste) cassetterecordertje.
Zie de url en dan helemaal onderaan bij "Allerhande" http://www.oudennieuwarchief.nl/index37.html

judith schreef op 11 oktober 2006 om 12:39 Reply to this comment

Bram van der Vlugt wordt als sinterklaas nog steeds niet ouder en rent nog even snel van zijn boot af rofl Het schijnt dat we vanaf december Bram ook niet meer hebben, wie volgt??? (

Joke61

Toen mijn kinderen nog gelovig waren hoorden zij in de zomer in een ‘grote mensen’ tv-programma Bram vd Vlugt praten, zij speelden op dat moment ergens in de woonkamer direct vlogen zij richting tv want zij hoorden Sinterklaas praten!
Dit hadden zij ook met de wegwijspiet, bij de oudere onder ons is deze acteur bekend als Mario uit Spijkerhoek,die zij in tv programma hoorden praten.
Leuk die herkenning van stemmen )
Ben ook benieuwd wie de nieuwe tv Sint wordt.

Jeugd schreef op 11 oktober 2006 om 18:22 Reply to this comment

ik geloof dat Edwin Rutten ‘genoemd’ is… ?

judith schreef op 11 oktober 2006 om 22:05 Reply to this comment

Ik hoop dat hij kan paardrijden die ome Willem rofl

Joke61

Edwin Rutten lijkt me niet handig, de meeste kindjes kennen hem van de herhalingen van de film van ome Willem op tv. Dan krijg je hetzelfde effect als mijn kinderen met de Sint hadden maar dan anders om.
Of maakt dat tegenwoordig niet meer uit voor de kids ? :

judith schreef op 12 oktober 2006 om 20:17 Reply to this comment

Als Edwin Rutten als sinterklaas komt op t.v. dan moet hij natuurlijk niet zeggen als hij van zijn boot af komt: Hee Rakkers van me of eh…joepie deeeeeeee poepieeeeeeeeeee! Of eh….tegen de burgemeester: lust u ook nog een broodje poep?????????????? rofl mrgreen

Jeugd schreef op 12 oktober 2006 om 21:08 Reply to this comment

en de burgemeester: Bah Ome… eh Sinterklaas )

Rene_72 schreef op 12 november 2006 om 23:51 Reply to this comment

Bram blijft nog steeds de sint spelen bij de intocht die komen gaat dit jaar D
Wegwijs(Michiel Kerbosch) die komt niet meer na 20 jaar wegwijspiet gespeeld te hebben (

Joke61

Ach wat jammer dat de piet van ‘die krokante bodem’ niet meer pietje wordt. Hij deed ‘t altijd erg leuk. Wie wordt nu de wegwijspiet?

judith schreef op 13 november 2006 om 13:20 Reply to this comment

Hoi Rene72

Hoe weet je nou dat Bram v.d. Vlugt dit jaar nog Sinterklaas is?? Van de week kwam er al een andere Sint op t.v. en mijn dochter zei toen al……Jakkes, Bram doet het niet meer enneh….deze Sint liep nog harder dan Bramsint, goh Sinterklaas wordt dan wel elk jaar jonger he???? rofl

Andrew schreef op 13 november 2006 om 15:51 Reply to this comment

Sinterklaastijd is niet meer wat het geweest is. In dezelfde periode staan tegenwoordig al de kerstspullen in de etalages en ik heb zelfs al mee mogen maken dat tijdens de officiele landelijke intocht van Sinterklaas op tv op 2 verschillende plaatsen in dezelfde stad tegelijkertijd ook de intocht van Sinterklaas plaats vond. De winkelcentra konden het niet met elkaar eens worden over wie het eerst Sint mocht binnenhalen (goed voor de omzet). Een grote commerciele rotzooi is het geworden. Hoe leg je dit soort wanpraktijken trouwens uit aan die kleine kinderen? Nu heb je op elke tv zender ook een andere Sinterklaas met zijn eigen programma en ik hoor de kinderen in de buurt al zeggen dat de een er anders uit ziet dan de ander. En sommige zien er helemaal nep uit. Wie is nou de echte? Tegenwoordig met al die supergrote tv’s zien kinderen meteen de piepkleinste details dus is het niet echt slim om verschillende Sinterklaas programma’s via de beeldbuis de huiskamer in te sturen. Maar ja, die kijkcijfers zijn tegenwoordig belangrijker dan het plezier van en voor de kinderen…TRIEST cry

Andrew, er zit maar één ding op: kinderen gewoon vertellen dat de Sint een verklede meneer is, en dat het één groot spannend spel is.
Onze dochter heeft nooit “geloofd”, maar ze geniet niet minder van het Sinterklaasfeest.
Ze stond tot vorig jaar nog vol overtuiging te zingen bij haar schoen, gevuld met wortel en stro.
En op Sinterklaasavond zetten ook wij de zak voor de deur en bonzen dan op het raam.
Echt, niet geloven doet niets af aan de lol, maar geeft wel rust en geen bange kinderen, en geen verwarring over al die verschillende klazen, want inderdaad, daar is geen touw meer aan vast te knopen!
Hoe houden ouders en trouwens ook leerkrachten dat allemaal bij? En niet te vergeten al die hulpsinterklazen?

Rene_72 schreef op 14 november 2006 om 19:34 Reply to this comment

Judith,andrew en Lia kijk nu af aan niet meer met je kinderen naar de sinterklaas op Nickelodeon want die sinterklaas is echt slecht.
Kijk alleen nog maar naar Jetix waar De Club Van Sinterklaas op komt,en vanaf morgen naar het Sinterklaasjournaal ,en dan heb je gelijk het bewijs dat Bram ook met de intocht Sinterklaas is.
In De club van sinterklaas speelt Bram ook sint.
Heel simpel

judith schreef op 15 november 2006 om 08:41 Reply to this comment

Ja Rene72, dat viel mij ook al op dat die Sint op Nickelodeon zo raar was maar dat maakt mijn grote kinderen niet zo veel uit hoor maar het verschil met Bram zagen ze wel direct. Ik ben ook nog na-schoolse opvangmoeder en het meisje wat bij mij komt is al 8 jaar maar die hoor je echt niet hoor die was zo stil bij die gekke Sint, ziet waarschijnlijk toch het verschil nog niet……Mijn dochter van 16 en ik moesten wel elkaar aankijken en begonnen te grinniken want het is zoooooo mooi als kids er nog in geloven!!!!!! ) )

Martine schreef op 21 november 2006 om 22:55 Reply to this comment

Hoewel ik Bram een geweldige Sint vind, besef ik me net dat Adri van Oorschot eigenlijk altijd “mijn Sint” was. Bram is er pas in 1986 mee begonnen, ik zou toen in december 13 worden (een week na Sinterklaas)en werd toen geacht niet meer in Sinterklaas te geloven eeh , maar het gekke is dat ik Adri van Oorschot me helemaal niet goed voor de geest kan halen in tegenstelling tot Bram.
Wel Wieteke van Dort en Aart Staartjes. Ik was vroeger vooral fan van Wieteke mede door Radio Lawaaipapegaai. Elke woensdagmiddag klaar zitten voor de radio… Moet je nu mee aankomen bij de kids van nu rofl . Geloof dat ze je voor gek zouden verklaren…

Rene_72 schreef op 26 november 2006 om 02:43 Reply to this comment

Aart Staartjes mis ik nog steeds,die sprak de beelden op een rustige,gezellige en met een sinterklaasgevoel aan elkaar.
Dat kun je van Rick Hoogendoorn en Dieuwertje Blok niet zeggen met dat drukke overdreven gepraat.
Martine ik ben 1 jaar ouder dan jouw en kon me ook maar weinig voor de geest halen van Adri dan van bram,denk dat het ook komt toen Adri sint was veel minder programma’s waren over sinterklaas zelf:de intocht en alleen op 5 december.

judith schreef op 26 november 2006 om 10:05 Reply to this comment

Ja Rene, dat vond ik ook dat alles zo druk ging met de intocht van de Sint, als je het nog terug wilt zien kun je kijken op http://www.tvopjepc.nl, ikzelf was er niet tijdens de uitzending en dan is het leuk om terug te zien, dat wel!!!!

judith schreef op 26 november 2006 om 10:09 Reply to this comment

Lukt het van hieraf niet? ga dan eerst naar Google en tik alleen tvopjepc en dan ga je naar tv programma (gaat op alfabet) dan naar intocht sinterklaas en dan zie je het vanzelf wel!!!!

Jan Gajentaan schreef op 27 november 2006 om 22:16 Reply to this comment

Voor mij was mijn opa, Dr. Jan Gajentaan, de enige echte Sinterklaas. Hij deed de Amsterdmse intocht van 1950 t/m 1962. Op de eerste plaats omdat hij mij opa was (ook al besefte ik dat niet toen ik de intocht van 1962 bezocht, ik was toen drie. Op de tweede plaats, in zijn jaren was de Amsterdamse Sint ook de televisiesint, later is dat gesplitst in de televisiesint en de Amsterdamse sint, waardoor het geheel nooit meer de grandeur kende van voorheen. In de hoogtij dagen van mijn opa waren er meer dan een miljoen toeschouwers tijdens de intocht, en daarnaast kwam hij ook nog op de TV met Mies Bouwman. Het waren mooie dagen…

Jan Gajentaan junior

Andy schreef op 28 november 2006 om 16:15 Reply to this comment

Wie oh wie heeft nog video-opnames van de Sint die wij (ik ben bouwjaar 1961) nog kenden. De Sint van de uitzendngen met Mies Bouwman, Aart Staartjes en Wieteke van Dort. Nu speelt Bram vd Vlugt de Sint, maar de Sint van begin jaren ‘70 was een andere man….. een man met een mooie aardbeienneus, een donkere brommende stem, kortom…. DE Sint voor ons. Waar kan ik ze krijgen… die stukjes jeugdsentiment….!! Een van de films die toendertijd gemaakt werden heette: “Een poppenhuis voor Annabel”…….

Veel plezier en sentiment met Pakjesavond !

Op http://www.sinterklaasjournaal.nl kun je de intocht van 1964 bekijken. Er staan ook links op naar oude polygoonbeelden.

dutchfranca62 schreef op 28 november 2006 om 21:53 Reply to this comment

@Andy: Heette het niet ‘Een huis voor Annabel’?
‘Een huis een huis voor Annabel, voor Annabel, voor Annabel….’
Geweldige film voor jong en oud.
@Jan Gajentaan ; Ik kan mij herinneren dat wij (mijn ouders en ik) in A’dam -en dat als Rotterdammers- van de intocht van Sint Nicolaas hebben genoten. Hij keek ook altijd even naar ‘boven’….(werd hij vast voor betaald ) ). Maar…ik denk niet dat het jouw Opa was, want ik ben van 1962…

dominique schreef op 11 december 2006 om 20:14 Reply to this comment

bram van der vlugt ik vind je ook een hele goeje sinterklaas en ik hoop dat je nog heel lang onsen sinterklaas bend

groetjes dominique 7 jaar

judith63 schreef op 22 september 2007 om 16:35 Reply to this comment

Ja, zal Bram van der Vlugt het weer doen? Er gingen vorig jaar al geruchten dat het toen voor de laatste keer zou zijn!

vanilla schreef op 22 september 2007 om 20:43 Reply to this comment

zal jammer zijn als hij er mee op houd,
ik vind al jammer dat aard staartjes het niet meer doet

***Reactie verwijderd door een van de moderators.***

vanilla schreef op 21 oktober 2007 om 20:23 Reply to this comment

maar 24 november is het weer zo ver,
kan niet wachten rofl

Rene_72 schreef op 24 oktober 2007 om 23:23 Reply to this comment

Vanilla 17 november is het weer zover,dan komt de sint in Kampen aan.
De presentatie wordt door Dieuwertje Blok en …….?(of alleen door Dieuwertje gedaan),want Rick Hoogendoorn heeft ruzie met de nps.

judith63 schreef op 25 oktober 2007 om 07:52 Reply to this comment

Waarom doen ze Paul de Leeuw nu niet, kan hij gelijk zijn kinderen (2jongens) gewoon meenemen, hij zit er nu middenin!!!! Rick doet het ook wel leuk hoor enneh…waarom heeft hij nou weer ruzie met de nps, waar heb je dat vandaan Rene_72????

vanilla schreef op 25 oktober 2007 om 13:47 Reply to this comment

komt hij nog eerder, alleen maar mooier dan.
en wat jammer dat rik dan niet mee doen gewoon jammer zeg hij deed het ook zo leuk.
en ben het met judith eens, waarom paul de leeuw niet

Rene_72 schreef op 25 oktober 2007 om 18:31 Reply to this comment

Ik vind dat Frank uit sesamstraat het moet doen.
Paul de Leeuw vind ik te druk daarvoor,en niet serieus.
En dat geld kwestie nieuws van Rick was 2 of 3 maanden geleden op internet en tv.
Dus Rick is over een tijdje ook niet meer in seamstraat te zien.

vanilla schreef op 25 oktober 2007 om 19:40 Reply to this comment

hoe weet je dat allemaal ? :

vanilla schreef op 25 oktober 2007 om 19:42 Reply to this comment

ja ik weet het nu , heb niet goed gelezen
dan zal sesamstraar ook wel verdwijn van de tv

Als ‘buitenlander’ heb ik ff gegoogled wie Rick Hoogendoorn was/is, zegt me dus helemaal niets. Wel Rien Hoogendoorn rofl
Frank Groothof ken ik dan weer wel, ik neem toch aan dat je die bedoelt uit Sesamstraat eeh . En ik vind hem, sorry Judith en Vanilla, ook een betere/rustigere keuze dan Paul de Leeuw. Wedden dat Paul het dan over al die ‘lekkere’ Pieten gaat hebben; wil hij dadelijk ook van hen de 06 nummers hebben rofl

vanilla schreef op 25 oktober 2007 om 22:24 Reply to this comment

haahaha rofl

judith63 schreef op 25 oktober 2007 om 22:32 Reply to this comment

Ja Dutchfranca, daar heb je weer een beetje gelijk in, als hij ook nog zo gek doet waar kinderen bij zijn tegen de Pieten dan hoeft het zeker niet.
Rick Hoogendoorn speelde ook in een nederlandse comedyserie met Simone Kleinsma en die jongen en dat meisje, Rick speelde toen de vader die loodgieter was, he, hoe heette die serie nou? En er speelde ook een buurvrouw mee die een beetje toch wel familie was……..wie weet het nog, ben het even kwijt!

judith63 schreef op 25 oktober 2007 om 22:33 Reply to this comment

Ha, weet het al….Kees en Co!!!!geweldige serie!!!!

vanilla schreef op 25 oktober 2007 om 22:48 Reply to this comment

hahaha was ook een geweldige serie rofl

judith63 schreef op 31 oktober 2007 om 10:55 Reply to this comment

Nog effies en dan komt ie er weer aan, de Sint!
Van de week een winkel bezocht met feestartikelen en uiteraard was er iemand die voor een sinterklaaskostuum kwam, die werd uit het rek gehaald en IK heb echt gekeken of er geen kleine kinderen binnen zouden komen, zou zonde zijn, gelukkig hebben ze daar geen paskamers want stel je voor zeg en er zijn dan kleine kinderen in de winkel, die zouden zich doodschrikken shock

vanilla schreef op 31 oktober 2007 om 12:52 Reply to this comment

zeker weten , en wat zeg je dan als als ouder als je sinterklaas een in pas hok ziet staan in nederland. rofl

judith63 schreef op 31 oktober 2007 om 13:02 Reply to this comment

Nou Vanilla, kinderen zien al gauw dat het raar is dat Sinterklaas in een pashokje staat want die hoeft toch nooit wat anders aan? rofl

hallo menssen weet iemand hoe ik mijn eigen moet ischrijven voor de sinterklaas intocht mee de doen voeg mijn dan toe ja ***e-mail adres verwijderd door een van de moderators van JS; Kijk even bij de huisregels. Bedankt voor je medewerking***doe het gauw ja

vanilla schreef op 6 november 2007 om 15:41 Reply to this comment

hahaah daar heb je gelijk in judith rofl

Banda68 schreef op 14 november 2007 om 14:08 Reply to this comment

Ik ben van 1968 dus was Adri van Oorschot de Sint voor mij. Was een Sint waar je respect voor had, warm maar streng tegelijk. Piet Romer was de beste Hoofdpiet.
Vond het wel knap dat ieder jaar dat boek weer eens weg was hahahaha….

judith63 schreef op 14 november 2007 om 14:43 Reply to this comment

Ha ja, Adrie van Oorschot, ken ik ook nog wel herinneren Banda68 en idd streng en warm tegelijk, de Sinterklaas van nu vindt alle kindertjes altijd lief en de ouders worden vergeten rofl Ik heb het natuurlijk over Bram van der Vlugt, is hij nou toch weer de Sint dit jaar, had begrepen dat hij ooit eens zou stoppen, nou ja, volgende keer Paul de Leeuw dan maar (zou een zootje worden mrgreen )

Adrie van Oorschot was inderdaad ook voor mij de Sint en logisch als je uit de zestiger jaren stamt. Het waren de jaren met wat leuke Nederlandse artiesten als Piet Romer en ook Adele Bloemendaal.

Edwin schreef op 17 november 2007 om 14:49 Reply to this comment

Gelukkig… Bram deed het weer dit jaar! En wat is het toch een fantastische uitzending, voor jong EN oud. Ik ben nu 32 en heb de intocht sinds eind jaren 70 / begin jaren 80 nog nooit gemist en ik schaam me er niet voor te zeggen dat ik nog steeds met plezier kijk. Het toetje van de uitzending is de aftiteling waarop al die mooie namen prijken (hoewel dit jaar een beetje gemist). Al met al een happening die UNIEK is in de wereld (misschien het Vlaamse deel van België uitgezonderd). Hopelijk doet Zegveldse Bram het nog jaren! -)

judith63 schreef op