Registreren

Je kunt je bij Jeugdsentimenten.net registreren - lees wat de voordelen zijn van je registreren.

Al geregistreerd?
Meld je aan »

Nieuw

 

Populair

Artikelen van het afgelopen halfjaar.

Willekeurig

Categorieën

 

AMBER Alert

Statistieken

Spam

De Chinees doet veel meer met vlees…

Link naar dit artikel Op dinsdag 2 mei 2006 geschreven door Sentiment

Een paar weken geleden hoorde ik op de radio het liedje van De Butlers met ‘Nasi Goreng, Bami, Saté‘ (De Chinees doet veel meer met vlees), uit 1969. Ook al was het járen geleden dat ik het liedje gehoord had, ik kon het refrein weer zo meezingen. Typisch ook zo’n ‘ow gut ja! ‘ liedje, helemaal in een grijze hersencel verstopt.

Destijds stond het 4 weken in de top40 en behaalde de 23e plaats. Het was een cover van ‘Baby won’t you leave me alone‘ van de groep Web. Gelijk moest ik ook aan dat andere liedje denken ‘munne nassibal, munne nassibal…., op de melodie van ‘Una marcia in fa’,…van Bart Jansen uit 1972 geschreven door o.a. Peter Koelewijn die overigens ook weer meewerkte aan het liedje van De Butlers.

Al jaren is de afhaalchinees helemaal ingeburgerd in onze Hollandse keuken, maar kun jij je nog herinneren wanneer je voor het eerst ‘echt Chinees’ at?


Klik hier om een stukje van ‘De Chinees doet veel meer met vlees ‘ te horen.

Meezingen mag, en laat je ook even weten of jij het refrein nog kende?


89 reacties op “De Chinees doet veel meer met vlees…”

ik heb dit lied nog nooit gehoord,
ken wel…… "wij willen friet met mayonaise" ……

lust het overigs allebei……

FrankT schreef op 2 mei 2006 om 01.59 Reply to this comment

"Nasi Goreng, Bami, Saté", één van mijn collega's zingt deze strofe nog bijna wekelijks luidop als één van deze gerechten weer eens op het menu staat in de instelling waar ik werk. En dat nassiballenlied, ook na al die jaren nog blijven hangen inderdaad.

Begin jaren '80 paste ik op de flat van een vriendin terwijl zij met vakantie was. Zij vond het een prettig idee dat haar flat bewoond was tijdens haar afwezigheid, bovendien hoefde ze op deze manier geen onderdak te zoeken voor haar vier katten. De beestjes konden gewoon in hun eigen huis blijven terwijl ik voor ze zorgde. Hoewel koken nu mijn hobby is had ik er nog niet veel kaas van gegeten, dus ging ik vaak naar het cafetaria op de hoek voor de dagelijkse warme hap. Naast het cafetaria was een Chinees restaurant gevestigd, maar omdat ik toen al vegetariër was bekeek ik het etablissement met argusogen.
Na een dag of tien begon de friet met kaassoufflé toch wel enigszins te vervelen, vooral met de wetenschap dat mijn vriendin voor een maand vertrokken was voor een safari in Tanzania. Het vooruitzicht om de rest van die tijd dan maar hetzelfde te eten iedere dag stond me opeens helemaal niet meer aan en ik besloot de stoute schoenen aan te trekken. Die avond stapte ik dus over de drempel van de Chinees en was meteen aangenaam verrast door de hartelijke ontvangst. Een uiterst lief meisje maakte me duidelijk dat ze ook nasi en bami zondel (…) vlees hadden, dus ik bestelde meteen een portie om mee te nemen.

Verheugd toog ik huiswaarts, me verlekkerend op een ongetwijfeld heerlijk maal. Eenmaal daar aangekomen haalde ik het pak uit mijn tas en begon het papier open te vouwen. Ik stopte abrupt toen een penetrante geur mijn neusgaten bereikte… één van de katten had weer eens binnen geplast! Mijn trek was meteen over en al foeterend ging ik op zoek naar de natte plek in huis, me ondertussen afvragend wie van de vier de boosdoener zou kunnen zijn. Na overal gekeken maar niets gevonden te hebben, realiseerde ik me dat m'n eten koud stond te worden. Ik ging weer aan tafel zitten, haalde het papier verder van mijn meeneem-maaltijd… eerst maar eens eten! Toen drong het pas tot me door dat de verafschuwde geur van het betreffende pakket afkomstig was!

Ben NOOIT meer naar de afhaalchinees geweest, ik maak het gewoon veel lekkerder zelf tegenwoordig! Maar wil ik een keer goed uit eten bij een kwaliteitsrestaurant: restaurant China Garden op de Heksenwaag in Breda. Niets uit blik of opgewarmde prak… alles vers voor je klaargemaakt! 't Lijkt wel een reclamespotje, maar ik meen 't echt… je van hét voor de liefhebber.

Ja, in Overschie op de Rotterdamse Rijweg.
Was wel lekker.
Ik geloof dat het vooral aantrekkelijk was omdat de porties zo onmetelijk groot waren ( en nog zijn ).
Met een beetje geluk, en salade de dag erna kon je er twee dagen van eten.
Sambal in een klein plastic zakje met een knopje erin, kroepoek in een langwerpig doorschijnend plastic zakje en de sate in een plastic soort van 1/2 liter yoghurtbeker.
Op de nassi lag steevast een gebakken ei op een plakje ham.
Bij elke chinees die ik ken wordt het zo meegegeven. Bij jullie ook ?

Joke61 schreef op 2 mei 2006 om 07.31 Reply to this comment

Jaaaa!! Dat liedje herken ik nog! En… het refrein kon ik nog meezingen ook. Geinig nummer!! Ik wist niet dat dit nummer uit '69 komt.

Ik maakte met nasi bami etc. pas rond '71 kennis. Was bij mijn tante, zij maakte altijd met verjaardagen voor het gemak een grote pan bami, wat ik mij herinner wel met saté saus maar verder zonder andere 'accessoires'. Ik vond dat in die tijd echt niet te eten. Mijn moeder maakte dan ook deze chineze gerechten (nog) niet omdat mijn zus en ik er niet van hielden.
Mijn eerste ervaring met de Chinees, en dan het uiteten gaan, stamt uit '75. Met de klas gingen we chinezen, en om de kosten te drukken plus de onbekendheid van de andere gerechten van de menukaart, werd door iedereen een bord nasi of bami besteld, zat nog een gebakken eitje, een plakje ham en een reepje kroepoek bij. Ketjap en laat staan sambal waagde ik mij toen echt niet.
Met moeite heb ik de nasi toen naar binnen gekregen.

Tegenwoordig lust ik gelukkig ècht alles. Niets is mij gek genoeg!
Chinees afhalen doe ik niet, vind dat de lucht van het eten té lang in de auto blijft hangen. Als je de vorige dag chinees (of patat) heb afgehaald dan ruik je dat de volgende dag nog, jakkie!

Gelukkig

Rick67 schreef op 2 mei 2006 om 08.00 Reply to this comment

In mijn klas zat het enige allochtone jongetje (ja, toen nog wel -) en die was Chinees. Wel een vriendje ook trouwens die, waarschijnlijk door hun restaurant, als eerste een kleuren tv hadden. Bij hem heb ik voor het eerst Thunderbirds in kleur gekeken met open mond. En het betekende ook meteen dat ik al in de mid 70's Chinees at. Bijna altijd Babi Pangang. De gehaktballen waren vanaf het begin al een 'no go' gebied tot de dag van vandaag en ook de gebakken eieren werden bij ons thuis in de vuilnisbak gekieperd. Van de Nederlandse gehaktbal moeten ze afblijven hahaha
De restaurants waren nog erg ongezellig (voor Nederlandse begrippen) en gevuld met veel kitsch Maar voor tweeverdieners, zoals wij, is het een geschenk uit de hemel Ni Hao

Joke61 schreef op 2 mei 2006 om 08.17 Reply to this comment

De Butlers bestond oa. uit Clous van Mechelen. Clous van Mechelen schreef later het nummer Big City van Tol Hanse, en doet nog erg veel op muzikaal gebied (oa reclames).
Weet iemand wie er nog meer in dat groepje de Butlers zaten?
Klinkt trouwens erg à la Cocktail trio.

@Joke61
Klopt niet helemaal Tol Hansse schreef het nummer en Clous van Mechelen was componist en producer van Tol Hansses grote hit Big City.
Gigi l'Amoroso van Dalida werd Friet met Mayonaise van Mike Vincent.
Er was iets raars met dat Nederlandse nummer. Wij zongen dat met een groepje vrienden als ver voor dat Mike Vincent het op de plaat zette. Nog steeds vermoed ik dat hetgeen wij zongen werd gehoord en pas daarna op de plaat werd gezet omdat iemand het in het voorbij gaan het ons had horen zingen toen we voor school stonden, waar we het zongen.

Ik zou niet meer weten wanneer ik voor het eerst Chinees heb gegeten. Wel herinner ik mij nasi uit zelf meegenomen pannetjes die tot de nok werden gevuld door de Chinees/Indonees.

Chinees is wel lekker, maar zelf ben ik meer een liefhebber van de Japanse, Thaise of Indonesische keuken als het om Aziatisch eten gaat. De smaken zijn wat "fijner" dan van de Chinees, maar dat is puur persoonlijk natuurlijk.

$teven1970 schreef op 2 mei 2006 om 08.55 Reply to this comment

wij willen friet met mayonaise zong ik als kind helemaal mee met mike vincent. en nasi goreng bami saté is ook het enige zinnetje dat ik van dit lied ken, maar de melodie van dit zinnetje zat er kennelijk in in diezelfde hersencel als waar Sentiment t over heeft.

munne nassibal hahaha..ja, die ken ik ook nog helemaal. heb m zelfs op cd.

Als wij vroeger rijst aten, aten wij het altijd met boter suiker en kaneel. ik vond t dus helemaal niet kloppen toen ik voor t eerst nasi kreeg. Het leek me vies en ik wou dan ook altijd 'slierten'. Wij sparaken het ook altijd fout uit allemaal: Ons mam wou altijd Mihoeng, ons pap Bami pajang en Foejonghaai, en ik wou dr altijd kroekpoek bij.
Tja, moeilijk taaltje. Ik vond t altijd wel speciaal, als we chinees haalden…. typisch geurtje als papa binnenkwam met die geurende witte dunne plastieke zakjes …ik meteen opzoek naar de 'kroekpoek' hahaha!

ludmilla schreef op 2 mei 2006 om 09.01 Reply to this comment

Ik kon het weer zo meebrullen! Ook die n-n-nassibal…
Mijn eerste "Chinees" was toen we voor het eerst naar het buiteland op vakantie waren geweest, ik was een jaar of 7.

Van het laatste restje vakantiegeld gingen we op het Houtplein in Haarlem chinezen ( is tegenwoordig heel wart anders…). Het was ook mijn 1e keer uit eten.

Er was destijds ook een 'broodje Aap' verhaal over kattenvlees dat in de Nasi rames en zo zou zijn gegaan. Meer een 'broodje Kat' verhaal dus…..

$teven1970 schreef op 2 mei 2006 om 09.01 Reply to this comment

oja, en dat sier aquarium altijd bij de chinees..altijd naar die PSV garnaal kijken. Zo'n roodwitte met lange sprieten , jullie kennen 'm wel. Da was m'n vriendje…

"Neem nooit je hondje mee, naar de chinees, want voor je 't weet dan zit het beest in de sates….."

$teven1970 schreef op 2 mei 2006 om 09.04 Reply to this comment

Evile: verrek ja, ie heb ik ook nog op een oude Daverende Dertien Carnavalsplaat staan ja!

$teven1970 schreef op 2 mei 2006 om 09.05 Reply to this comment

hahaha Evil E.. Eveline that is….

Emily60 schreef op 2 mei 2006 om 09.25 Reply to this comment

De genoemde liedjes komen me bekend voor; wij hadden eind jaren '60 al een Chinees bij ons in de buurt dus dat liedje Nasi goreng, Bami, Saté zongen wij nog al eens als we daar langs kwamen.
En we hadden een Indische buurvrouw, dus we hebben al erg jong met chinees/indisch eten kennis gemaakt. De buurvrouw gaf allerlei hapjes 'over de heg' (je kent dat wel, hoor je ineens: búúrvrouw, búúúúúrvróuw!) en staat daar de buuf met een pannetje of schoteltje of iets dergelijks. Je mocht er ook altijd mee eten daar. De pittige smaak was verrassend lekker (vanaf de 2e keer dan he, de 1e keer schrik je je lam en staat je hele lijf in de fik) en ons moeder maakte ook zelf steeds meer gerechten met de recepten van de buuf. Niet alleen nasi of bami dus…

In het allereerste begin uit eten bij de Chinees bleef het idd bij nasi met een gebakken ei, plakje ham en kroepoek, pas veel later ook saté of loempia, haha. Tegenwoordig proberen we steeds iets nieuws en echt bijna alles is lekker!

Mijn man kookt erg graag lekker en bijna altijd: Indisch. Heerlijk! Dus onze kinderen schrikken niet terug van 'heet' eten. Die kun je bij wijze van spreken gerust een boterhammetje sambal meegeven naar school.

We halen ook wel eens Chinees (lekker makkelijk).
Bij het afhalen zeggen ze daar nog echt 'Sambal bij??'
En dan wij: 'Kroepoek van de zaak??'
Altijd lachen daar.

Nasiballen lust ik niet graag, maar het liedje zing ik nog zó mee!

roefel schreef op 2 mei 2006 om 09.31 Reply to this comment
roefel

Dit is er weer zo een die een vergeten laatje in mijn geheugen opentrekt. En ja, ik zing zo mee alsof ik het gisteren voor het laatst gehoord heb.
De 1e kennismaking met chinees eten was afhalen bij het enigste Chineese restaurant in de stad. Dat afhalen gebeurde met de grote oranje jus-pan. Afgeven aan de balie en hij kwam gevuld met nasi terug. 3 gebakken eitjes, 2 plakjes ham, 2 plakjes boterhamworst en 3 augurkjes vormden de bovenlaag.
Opeens hoefde de pan niet meer mee en kwamen de plastic bakjes in gebruik. Als we chinees haalden was het standaard nasi of bami totdat 2 vrijgezelle omes ons wezen op al die andere gerechten. Babi Pangan werd vanaf toen favoriet nr. 1
Later toen ik groot was en elke zondagmiddag biertjes nuttigde in de voetbalkantine, was het vaste prik om na het bieren te gaan chinezen met een paar mensen. Om iedereen tegemoet te komen bestelden we altijd rijsttafel. Dan kon iedereen van alles wat nemen.

Emily60 schreef op 2 mei 2006 om 09.41 Reply to this comment

@$teven1970: ja, een aquarium, die staan idd in elk chinees restaurant waar wij geweest zijn. Maar bij ons hebben ze geen PSV-garnalen hoor. Xal eens kijken of er een Vitesse-garnaal in zwemt… -) zo'n geel/zwart gestreepte.

Bij onze chinees ga je de deur door, dan over een 'bruggetje' waar water onder stroomt en waar vissen in zwemmen en dan pas door een andere deur de zaak in. Eén van de wanden is een waterval met daaronder een hele grote vijver met vissen. Da's dus iets meer dan een aquarium, en erg mooi!

$teven1970 schreef op 2 mei 2006 om 09.46 Reply to this comment

emily60: Nou, ik zou nog maar es goed kijken, want die PSV garnalen zijn echt vaste rpik in ieer chinees aquarium hahaha! die vitesse garnalen zijn uitgestorven hoorde ik laatst. ;o)

@Emily60

Ik weet dat het een beetje lullig is, maar was het niet "búúlvlouw, búúúúúlvlóuw" ?

Emily60 schreef op 2 mei 2006 om 10.03 Reply to this comment

@René: je hebt gelijk: buulvlouw wil je nog wat lijst met kloepoek? Haha

@$teven1970: zal best van die Vitesse-garnalen, ik ben nog steeds voor PSV hoor; heb hier PSV-handdoeken speciaal voor naar de sportschool en het zwembad, hehehehehe. Lokt altijd wel reacties uit als je met zo'n handdoek om je nek door de sportschool gaat -) Maar ja: Eindhovense en Philips-ouders…dus geboren PSV-fan zeg maar.

Els schreef op 2 mei 2006 om 10.57 Reply to this comment

Reuze spannend, voor het eerst naar de Chinees. Sowieso was dat volgens mij de eerste keer dat ik in een restaurant kwam, dus er ging een wereld voor me open. Van tevoren was ik heel zenuwachtig, want ik vermoedde dat de Chinezen in het restaurant weliswaar wel wat Engels zouden kunnen spreken naast hun eigen taal, maar Nederlands, dat kon ik me niet voorstellen. Ik maakte me zorgen of mijn ouders dan wel genoeg Engels zouden kunnen om met die mensen te praten.
We gingen met onze buren, die ik ook niet zo hoog had ingeschat qua talenkennis, dus ik hield mijn hart vast toen we uiteindelijk het restaurant binnen gingen.

Ik vond het helemaal geweldig. De Chinezen spraken Nederlands, dus van die zorg was ik snel af. Mijn eerste gerecht was Foe Yong Hai en ik weet nog hoe verbaasd iedereen was dat ik het helemaal op had gegeten. Thuis was ik een moeilijke eter.

We gingen er later nog wel eten, maar vaker haalde mijn vader gewoon af. Hij dronk altijd een biertje tijdens het wachten el als ik nu een enkele keer nog eens Chinees haal, dan doe ik dat ook. En de leesportefeuille lezen natuurlijk.

Onze juf van de vierde klas vertelde een keer over een mevrouw die in een Chinees restaurant iets te eten voor haar hondje vroeg , hondje werd meegenomen, en jawel hoor, daar werd het hondje opgediend. Natuurlijk geloofde ik dat verhaal en was er flink ondersteboven van.

Sandra 67 schreef op 2 mei 2006 om 11.09 Reply to this comment

Wij zijn echt opgegroeit met dit eten,dus de eerste keer Chinees eten staat me bij als de eerste boterham die ik ooit at…maw het zal ooit gebeurd zijn, maar heb geen idee wanneer dat was?

Ps: die PSV garnalen heten bij onze Chinees natuurlijk TWENTE-garnalen, dat moge duidelijk zijn )

Emily60 schreef op 2 mei 2006 om 11.27 Reply to this comment

Nog ff dan:

Eten jullie bij de Chinees ook met stokjes en uit een rijstkommetje?
Wij wel! Was de eerste keren wel een ontzettend geklieder en gemier, alleen al om die stokjes goed in je vingers te houden.

Enne… als we tegenwoordig vragen om eetstokjes en een rijstkommetje, haalt de bediening met een héééle brede glimlach het gewone bestek weg met de mededeling: "niet meer nodig die bestek en we sluiten restaurant om 23.00 uur".

Sandra 67 schreef op 2 mei 2006 om 11.43 Reply to this comment

@ Emily..hahahahaha. Ja, dat is een enorm "gepiel" met die stokjes.

Er is één bezoekje aan een Chinees-restaurant dat me trouwens nog goed is bijgebleven.

Dat was toen een neef van mijn man in Gouda ging trouwen. We moesten die dag met een aantal familieleden wat tijd overbruggen dus hup, met de familie even lekker een bakkie koffie doen in het restaurant. We wilden niet helmaal voorin gaan zitten, leek ons ongezellig, dus we zochten een tafeltje achteraan in de zaak. Daar zaten we dus gezellig te zitten, komt er ineens van achter uit die zaak een wildvreemde man zomaar bij ons aan tafel zitten. Wij keken elkaar aan zo van, wat moet die vreemde snuiter aan ONS tafeltje. Even later komt er nog iemand aanlopen, en die ging ook zomaar bij ons aan tafel zitten???? Ineens hadden we het in de gaten, dit restaurant had aan de achterkant ook een ingang en we zaten aan de tafel waar iedereen wachten op zijn afhaal menu, hahahahaha. Die chinezen keken ook al zo vreemd, toen we alleen maar koffie en cola bestelden. Wat een afgang, tjonge!

Sandra 67 schreef op 2 mei 2006 om 11.47 Reply to this comment

Die leesportefeuille op tafel had natuurlijk al eerder een belletje bij ons moeten doen rinkelen dat we bij de afhaalchinees zaten )

Emily60 schreef op 2 mei 2006 om 12.00 Reply to this comment

Whoehahaha, Sandra: ja, dat is een goeie! Ik zie jullie al helemaal zitten daar achterin.

Bij onze Chinees had je al geweten dat je aan de afhaalkant zat, want de standaardvraag die daar gesteld wordt na opgave van (ongeacht welke) bestelling is: "Sambal bij??"

;-)

Sandra 67 schreef op 2 mei 2006 om 12.32 Reply to this comment

"Meneer mogen we van U twee cola en vijf koffie, graag?"

"Sambalbij?????

"Eh???, nee, doet u maar liever een speculaasje"

Emily60 schreef op 2 mei 2006 om 12.50 Reply to this comment

Kroepoek van de zaak??

Een straat verder dan de onze was ook een Chinees en zolang ik me kan heugen gingen we, mijn vader en ik op stap met twee pannetjes die bij de afhaalchinees gevuld werden. Toen had Chinees nog iets feestelijks ik vond alleen het interieur al erg boeiend; er hingen van die speciale lampen die ook miniatuur verstrekt werden aan de kinderen. Wie heeft thuis nog zo'n miniatuur lampje? Tegenwoordig vind ik het maar kitch waaruit blijkt dat je smaak ook verandert. O ja je had ook van die kalenders met typische Chiinese afbeeldingen, sommige waren gemaakt van smalle bamboestokjes. En ja die eeuwige kroepoek, daar heb ik ook heel wat van gegeten.

Eh nee, dat liedje zegt me totaal niets!

ria schreef op 2 mei 2006 om 13.47 Reply to this comment
ria1968

is mij met de paplepel ingegoten, mijn moeder werkte bij de chinees en mijn broer als afwasser, mocht s'morgens altijd mee als peuter en dan kreeg ik (warme) kroepoek…

Joke61 schreef op 2 mei 2006 om 14.01 Reply to this comment

@Frank Faber: bij de chinees krijg je nog steeds van die lampjes, kalenders, boedha beeldjes en wat al niet meer.
Schiet me te binnen: die warme geurende doekjes!
Weet iemand het recept om thuis ook van die warme en geurende doekjes te maken??

@joke61 : met lavendelwater of rozenwater besproeien en dan in de magnetron ( niet te lang hihi )
En die muziek bij de chinees … ook een vermelding waard.

Ach $teven, het is niet de eerste keer dat ik zo genoemd wordt. )

Joke61 schreef op 2 mei 2006 om 14.16 Reply to this comment

Dank je wel @Bertus. Ga ik een x-tje doen!
Van die muziek wordt je helemaal iebelig, ben blij dat ie niet te hard staat. Maar past wel bij de hele entourage van zo'n Chinees restarant. Net als italiaanse muziek in de pizzeria etc.

Ruth schreef op 2 mei 2006 om 14.17 Reply to this comment

De enige Chinees die ik ken die met die warme doekjes na de maaltijd kwam, zit in Varsseveld. Heel erg smakelijk gegeten daar. In Ulft, waar ik opgroeide, zaten op 300 meter van elkaar 2 Chinese restaurants, die beide goede zaken deden. Bij de eerste (De Lange Muur, zo heten volgens meer Chinese restaurants) heb ik voor de eerste keer Chinees gegeten/gehaald. Begonnen met de gewone nasi/bami, later leerde ik Gado Gado met rijst kennen (is Indonesisch, geloof ik). Ben niet heel erg dol op Chinees eten, maar de bakjes waar alles in zit zijn wel erg handig in hergebruik!

De tweede regel van Nasi Goreng Bami Sate is volgens mij: neem nog eens een loempia mee.
Dit zong een oud-collega van mij tenminste altijd; zelf kende ik het liedje niet.

Joke61 schreef op 2 mei 2006 om 14.20 Reply to this comment

Misschien moet ik die doekjes dagelijks gaan maken. Mijn magnetron meurt nl. vreselijk, de oudste zoon van 19 jaar, heeft tijdens mijn vakantie geprobeerd popcorn te maken, liet die zak 10 minuten in de magnetron draaien. Nou dan weet je het wel: de zak met maiskorrels bijna in de fik, de wanden van de magnetron geel, en de stank is er echt niet uit te krijgen )-;

Sandra 67 schreef op 2 mei 2006 om 14.24 Reply to this comment

@ Joke……ik lees het al, voor jou voorlopig geen magnetronmaaltijden meer. Maar ach, misschien heb je wel een goede Chinees in de buurt? )

Joke61 schreef op 2 mei 2006 om 14.37 Reply to this comment

@Sandra 67: die heb ik, ik zal de juiste ingang nemen, even checken of de leesportefuille d'r ligt en zo nu en dan een blik werpen op die PSV (òf AZ) garnalen (-;

@Joke61: mijn zoon van 16 maakt ook wel eens popcorn in de magnetron; op de verpakking staat hoe lang het erin moet; meestal een minuut ofzo en dan hoor je ze ploffen en als ze eruit komen zijn ze lekker warm en knapperig. Tja tien minuten is echt veel te lang voor in de magnetron tenzij je van verkoold eten houdt.

@Joke61: Hier een tip om je magnetron schoon te maken :
Zet in de magnetron een bak met warm water en wat schijfjes citroen. Zet deze op vol vermogen en laat het geheel minimaal vijf minuten koken. Het hete water zorgt ervoor dat het vuil losweekt én de citroen geeft weer een frisse geur aan de magnetron.

Irma schreef op 2 mei 2006 om 15.32 Reply to this comment

Magnetron: handig om je restjes Chinees van de vorige dag in op te warmen toch?

Zijn we nu ook al tips uit de Enkhuizer Almanak aan het geven, Sentiment?
Hahahahaha, wat is dit toch een leuk en gezellig log.

@Irma

Nou dat durf ik niet aan hoor Irma. Ik weet niet of dat goed is. Mijnbroer doet dat ook altijd, maar ik flikker alles wat over is gewoon weg.

Joke61 schreef op 2 mei 2006 om 16.52 Reply to this comment

@René : @Sentiment heeft goed naar het programma 'hoe schoon is jouw huis gekeken'! Bedankt Sentiment voor de tip!
En @René en Irma: lessies van de chinees zou ik inderdaad niet de volgende dag opwarmen in de magnetron. Soms heb ik het idee dat het eten van de chinees zo vanuit de diepvries in de magnetron gaat en op je bord belandt of in die meeneem bakjes.
Heeft er een lezer ooit in de keuken van een restaurant gewerkt, ik zou 't allemaal graag willen weten. Òf toch liever niet (-;

Lia schreef op 2 mei 2006 om 17.28 Reply to this comment

Ik vond het als kind niet lekker, Chinees eten. De heel enkele keer dat ik dan ook in een chinees restaurant kwam nam ik patat.
Pas veel later ging ik het waarderen, vooral de babi pangang, en die kon me niet vet en krokant genoeg zijn.
Ik heb eens bij mijn broer gegeten van de afhaalchinees. Terwijl we er van zaten te smullen maakten we melige grapjes over het honden- of kattenvlees dat er door zou zitten.
Toen mijn broer op een gegeven moment zei dat hij zich helemaal niet lekker voelde dachten mijn schoonzusje en ik dan ook dat dat onderdeel van de meligheid was. Even later begon mijn schoonzusje ook al te miepen. En ik bleef denken: mij neem je niet in de maling. Tot het moment dat ik bij mijzelf een omgekeerde peristaltiek (hoe zeg ik het zo smakelijk mogelijk?) begon waar te nemen.
We zagen groen van ellende. Later op de avond zijn we teruggegaan naar de chinees. Duizend excuses, en geld terug.
Maar even zo vrolijk Chinees blijven eten, hoor, nooit meer een probleem gehad.
En het liedje, dat herinner me ik me ook.
Maar deze Chinees deed zeker weten veel meer met vlees..

Eric Erres schreef op 2 mei 2006 om 18.33 Reply to this comment

Als ik al het geld op de bank had gezet dat ik besteed heb bij de Chinees…

Interessante bevolkingsgroep trouwens. Beetje tragisch.

$teven1970 schreef op 2 mei 2006 om 18.55 Reply to this comment

ik warm het gewoon altijd op de volgende dag in de magnetron. meestal word ik er niet ziek van en ik vind t veelste duur en veelste lekker om zoveel weg te flikkeren. Maar ik ben er idd wel es ziek van geworden ja. Wat een feest. er schijnt ook een stofje in te zitten waar je allergisch voor kunt zijn; mijn stiefvader heeft dat. Dan krijgt ie bijna een hartaanval alsie chinees eet. ik ben vergeten at dat stofje ook alweer is. Maar hij gaat meestal bijna dood na t eten van chinees dus issie er maar mee gekapt. Hahaha, ging ie naar de Griek; zat t ook in Grieks! Ja, die ligt dan helemaal op de grond te stuiteren met dikke hartritmestoornissen, heel bizar. Ja, die stoffen mini-hanglampjes die je zo uit kunt vouwen mettie kwastjes….hahaha te gek, die rommel!
Nu komen ze t brengen (het eten) dus ik zie al een tijd geen Philipsgarnalen meer. maar we zijn al een tijd op indonesich overgestapt omdat bo chinees saai vindt; superlekker dat indo voeier!
Ik vond vroeger bij t uit eten bij de chinees chinezen altijd mega dom. ze snapten er nooit geen flikker van en deden altijd vreselijk onderdanig. Dat beeld vanchinezen is lang blijven hangen..totdat ik Kuifje en de Blauwe Lotus las hahahaha!

Joke61 schreef op 2 mei 2006 om 19.10 Reply to this comment

@$teven1970: wat voor je geknipt en geplakt over dat stofje, wat de Chinezen in het eten stoppen, waar "je stiefvader meestal bijna dood van gaat na t eten van chinees".

Ve-tsin is een smaakversterker en wordt vaak gebruikt in het eten in vooral Chinese restaurants. De klachten die na het bezoek aan een restaurant lijken vaak op een voedselvergiftiging. Vaak is er echter sprake van een overgevoeligheidsreactie op Ve-tsin. Meestal veroorzaakt de inname van meer dan 5 gram klachten. De hoeveelheid Ve-tsin die symptomen kan veroorzaken is echter vaak per individu verschillend. De klachten staan bekend als 'Chinese Restaurant Syndroom' of Kwok's disease. Mensen die gevoelig zijn voor deze stof kunnen klachten krijgen zoals druk in het gezicht, hoofdpijn, pijn op de borst en een branderig gevoel op verschillende plaatsen in het lichaam, algehele gevoel van malaise, maag- en darmklachten, versnelde hartslag en tintelingen.

Eerst hadden we de tip van @Sentiment over het schoonmaken van een magnetron en nu wat medische info van mijn kant.
Wat dwalen we toch af..

$teven1970 schreef op 2 mei 2006 om 19.12 Reply to this comment

ja Ve Tsin. dat is het inderdaad! ja bizar hè! Hij lijkt dan wel een epileptische aanval te krijgen. Ook nog eens heel genant. Voor hemzelf en voor t gezelschap waarmee je bent.

Aah, ja, chinees halen in de stad (6 km. rijden) en dan op de terugweg níet van de kroepoek mogen snoepen.
Zo ging het vroeger, nu is het eerste wat ik doe bij de afhaalchinees natuurlijk altijd vast de kroepoek eten!
Onze hond is er ook gek op…

Rick67 schreef op 2 mei 2006 om 19.26 Reply to this comment

Kwok's desease, mmmmmmm naam voor een nieuw gerecht? -)

Sandra 67 schreef op 2 mei 2006 om 19.45 Reply to this comment

@ Kwo(a)ks desease…Klinkt mij meer in de oren als een of andere geslachtsziekte, toch?

Dank je wel Rian voor die tip , zal het van de week eens proberen -) )
Gaan misschien al die chinese eten's resten er eens uit -)

Sandra 67 schreef op 2 mei 2006 om 20.14 Reply to this comment

Ik heb eigenlijk helemaal niet het gevoel van dat Chinezen zo dom zijn. Misschien omdat er bij ons op school enkele hele intelligente Chineze meisjes zaten. Ook mijn dochter had een hele intelligente Aziatische vriendin, niet Chinees maar Taiwanees. Alleen dat onderdanige gedrag vind ik ook onuitstaanbaar. Zo was de moeder van dit Taiwanese meisje eens per ongeluk vergeten dat het woensdagmiddag was, en had ze haar dochter vergeten van school te halen. Normaal bleef het kind over. Een andere moeder zag dus dat het kind zelf maar naar huis gelopen was en voor de deur van het huis zat te huilen. Toen heeft ze het kind maar even opgevangen. Bij terugkomst van Taiwaneese moeder kreeg zij ineens een enorme show van onderdanigheid…Duizend keer werd er voor die moeder gebogen, dank, dank voor opvangen mijn kind. En ze KROOP achterstevoren naar huis?

Pardon, iedereen kan zich toch wel een keertje in de dag vergissen.

@Joke61: mijn jongste zusje kan ook niet zo goed tegen chinees maar dat komt omdat zij spastische darmen heeft. Herkent iemand dit?

Komt er de volgende keer een log over de griek? Want grieks eten vind ik ook zeer lekker, alleen die knoflook hè!

Begin jaren '80 woonde ik op kamers tweehoog achter met balkon en ik keek uit op de achtertuin waar zich een chinees bevond. Deze chinees had op het plaatsje achter enige koelkasten/vrieskasten geplaatst en in het begin toen ik dat niet direct doorhad dacht ik, goh wie slaat er nou iedere keer zijn autoportieren dicht? Tot ik er achter kwam dat het de deuren van die vrieskasten waren. Een vaste dag in de week als ik geen zin had in koken en afwassen ging ik eten bij die chinees. Ik voelde me wel een beetje ongemakkelijk want zodra ik daar ging ziten zette die chinees speciaal voor mij de muziek aan; ik was buiten de afhalers namelijk de enige klant en soms had ik het gevoel dat ik een beetje weggekeken werd. Niettemin zwaaide ik vanaf mijn balkon naar het personeel als dat buiten stond en ze zwaaiden terug.

Ruth schreef op 2 mei 2006 om 21.59 Reply to this comment

Haha Frank, geweldig dat ie speciaal voor jou de muziek aanzette, gillen! Die muziek vind ik altijd vreselijk, maar de Chinese mensen in het restaurant vind ik over het algemeen ontzettend aardig.
Tegenwoordig zie je trouwens steeds meer jonge Chinezen (zeg maar de tweede generatie) in snackbars. Zij hebben geen zin om het restaurant van pa en ma over te nemen, maar willen wel in de horeca werken. Let maar eens goed op, je ziet nu echt steeds meer patatbakkende Chinezen. En ja, die Chinezen doen ook veel meer met vlees (kroketten maken, hamburgers, kipnuggets, picanto's, berehappen, frikandellen)

Aidan schreef op 2 mei 2006 om 23.15 Reply to this comment
Aidan

@ Ruth Ja dat is waar! Bij mij zit ook een snackbar die wordt uitgebaat door een Chinees echtpaar. En ik ben geen snack liefhebber, maar die 2 keer per jaar dat ik daar dan ineens trek in heb ga ik naar hun toe het is een zeer hygiënische zaak.
Chinees was vroeger natuurlijk het eerste buitenlandse eten wat bekend werd in Nederland. Nu heeft ieder keuken van de wereld wel een restaurant hier, de keuze is overweldigend, maar ondanks dat blijft de Chinees toch altijd nog ingeburgerd.

De eerste keer dat ik me dat feit herinner was toen ik 4 was en ging verhuizen, ja… naast een "chinees".
Zowel de verhuizing als mijn eerste keer heel gek eten, zijn in mijn geheugen blijven hangen
groetjes Shamine

Peet B schreef op 2 mei 2006 om 23.20 Reply to this comment

Kan meerdere keren per week Chinees op als het moet, de kwaliteit verschilt wel van zaak tot zaak, en ja: van teveel Ve Tsin krijg ik enorme koppijn en dorst!

Gloetjes!
Peet (sorry, weinig tijd..)

An (1965) schreef op 2 mei 2006 om 23.21 Reply to this comment

Jahaah! dat liedje ken ik ook!
Alleen hadden WIJ onze eigen versie:
"Nasi goreng, bami, sate.
Zak maar lekker gauw door de plee,
een meter of twee'
maar neem een lichie mee'
want 't is daar ozo donker benee!"

En de eerste keer dat ik chinees at, was toen mijn ouders 25 jaar getrouwd waren.
Dat was in 1973, ik was 8.
Het was een rijsttafel, en ik vond het wel lekker, al die verschillende hapjes. Ik was ook helemaal 'weg' van die chinese soepkommen met die bij-passende lepels. Ja ik ben wel een liefhebster van (goed) chinees eten.

Aidan schreef op 2 mei 2006 om 23.29 Reply to this comment
Aidan

O en ik vind Chinese tomatensoep er lekker, beetje zoetig

$teven1970 schreef op 2 mei 2006 om 23.36 Reply to this comment

sandra67: als kind denk je dat, omdat ze je bijna niet verstaan end at je met handen en voeten duidelijk moet maken dat je (bijv) een ander mes wil. Ze begrepen echt niets die Chinezen bij ons aan de Frederiklaan (tevens straat v h PSV stadion, dus die garnalen die zaten al goed!)…en dat icm die onderdanigheid….
Later is dat wel bijgesteld toen ik op t gymnasium een paar Chinese wizzkids met ijzeren discipline en geen greintje humor in de klas had. En ze hadden allemaal Wang in hun naam, maar of t daar nu aan lag? Ik zat er bij 1 les achter en ik verbaasde me alleen over zn giga ultraplatte achterhoofd.

@Joke: nou niet gekeken maar gelezen op de site, ik had een tijdje geleden ook zo'n smerige magnetron, iets opwarmen en dan uren ipv minuten intoetsen :S en ja dan ga je zoeken )

@FrankT: je vergeet Bali in Breda, maar ok dat is niet echt een chinees maar een indisch restaurant waar je echt heel lekker kunt eten, ik ga die chinees bij de Heksenwaag eens uitproberen na jouw postieve reactie!
Goh waar zo'n log al niet goed voor is )

Henny Jane schreef op 3 mei 2006 om 01.31 Reply to this comment

Chinees eten in Nederland is meestal Indonesisch-Chinees; babi pangang en nasi zijn geen chinese woorden.

De eerste keer chinees gegeten bij het Hong Kong Restaurant in Veendam, 1976??

Later in NZ jaaaren lang chinees gegeten en gekookt, daar ik met een Chinees was getrouwd en achteraf geen leuke. Maar dat betekent niet dat ik iets tegen die mensen heb, mijn dochters zijn ook half chinees. Ik heb nu wel iets met dat eten gekregen, te vaak te veel gegeten en als er iets niet in orde was werd het mij niet in dank afgenomen, jammer genoeg.

Geef mij maar indiaas of thai.

O ja en dat liedje: heb ik. Leuk, 1969.

Andrew schreef op 3 mei 2006 om 02.03 Reply to this comment

Chinees eten? Nasi Goreng (Nasi betekent in Indonesië rijst en Goreng is bakken), Gado Gado, Sate, Kroepoek, enz. is allemaal gewoon Indisch (uit het voormalig Nederlands-Indië thans Indonesië) en heeft werkelijk niks met Chinees eten te maken. De Chinese restaurants hebben de gerechten gewoon op de menukaart gezet omdat het destijds (jaren 60) bij de Indische restaurants goed liep. Ze voelden de hete adem van de concurrentie al in hun nek en Chinese restaurants werden Chinees/Indische restaurants. Een goede commerciele zet dus. Een andere reden waarom er een mix van Chinees/Indische restaurants bestaat is dat er ook Chinezen bij waren die gewoon uit Nederlands Indië/Indonesië kwamen. De Indische gerechten worden door de Chinese restaurants niet op de oorspronkelijke manier bereidt, maar is meer aangepast aan de Nederlandse smaak om de kennismaking met de Oosterse keuken wat te vergemakkelijken (wat de Nederlandse boer niet kent, eet 'ie niet heette dat toen nog). Niet pittig, niet gekruide Nasi Goreng (zelfs de gebakken eitjes niet!) etc. zelf thuis bijkruiden dus. Of nog beter: Indische gerechten gewoon bij een echt Indisch restaurant halen. Daar zijn er genoeg van in dit land. Bezoek anders eens in de zomer de Pasar Malam Besar in Den Haag. Daar vind je de lekkerste Indische keukens bij elkaar op een 10 daags Indisch festival. Een echte aanrader!

Henny Jane schreef op 3 mei 2006 om 02.33 Reply to this comment

Andrew: zo is het. Er wonen nog verscheidene chinese mensen in Indonesie en die hebben hun naam moeten laten veranderen. Jaren geleden was ik in een student flat en een van de medebewoners was een indonesische jongen die me dat allemaal uitlegde; je kapte gewoon een stuk van z'n naam weg en de chinese naam bleef over. Ze moesten ook allemaal een religie aannemen als ze niet moslem waren, anders werden ze (vooral in de jaren '60) als communisten "gemerkt". Dus mijn flatmate was katholiek. Hij was 3/4 chinees met een hollandse opa erbij en wat hebben we dat jaar veel indonesisch gegeten…alles was goreng!
(Dit was niet meer in Ned, maar in NZ.)

Bart schreef op 3 mei 2006 om 04.47 Reply to this comment

Ik hou niet van chinees, geef mij maar holandse pot,een lekker prakkie dus.

Henny Jane schreef op 3 mei 2006 om 06.26 Reply to this comment

Bart: hoe hollands kun jij eten in Canada? Moose stamppot? (Just kidding..) Doughnut oliebollen? Doughnuts just tooooo sweet.

Aidan schreef op 3 mei 2006 om 13.50 Reply to this comment
Aidan

@ Henny Jane, voor Bart in Canada is de 'Hollandse Pot' in feite ook buitenlands…;-)

Sjef schreef op 3 mei 2006 om 16.09 Reply to this comment

Het was 1958 toen in Zeist op de Steynlaan de eerste
afhaalchinees zich vestigde. Het restaurant heette An Tong, maar wij zeiden altijd Pan Tong, want je moest je eigen pan meenemen. Het ei bovenop vonden we wel eng.

roefel schreef op 3 mei 2006 om 22.40 Reply to this comment
roefel

Grapje uit 'dit was het nieuws'. Als ze in China Hollands afhalen volgt standaard: "appelmoes bij?". (Najib Amhali)
Vond hem wel leuk)

Emily60 schreef op 4 mei 2006 om 09.13 Reply to this comment

@Roefel: Speculaasje van de zaak??

fatchicken schreef op 4 mei 2006 om 13.31 Reply to this comment

ludmilla :: 02 mei 2006 09:01 :: e-mail
——————————————————————————–
Ik kon het weer zo meebrullen! Ook die n-n-nassibal…
Mijn eerste "Chinees" was toen we voor het eerst naar het buiteland op vakantie waren geweest, ik was een jaar of 7.

Van het laatste restje vakantiegeld gingen we op het Houtplein in Haarlem chinezen ( is tegenwoordig heel wart anders…). Het was ook mijn 1e keer uit eten.

Er was destijds ook een 'broodje Aap' verhaal over kattenvlees dat in de Nasi rames en zo zou zijn gegaan. Meer een 'broodje Kat' verhaal dus…..

ER was destijds in Stadskanaal(groningen) een chinees restaurant,waar bij een controlebezoek van de keuringsdienst honderden blikjes katte en hondenvoer(leeg)werden aangetroffen,restaurant ging toen ook dicht!
fatchicken(gaat voor de kantonese gerechten)

Joke61 schreef op 8 mei 2006 om 23.27 Reply to this comment

Sinds dit log wordt 'nasi goreng, bami, saté' door de kids en mij gezongen zodra er bij ons chinees op tafel komt. En 't erge hiervan is dat dit liedje té lang in je hoofd blijft hangen!

@Joke: haha ow komt me bekend voor! hier dus ook )

"Bami, Nassi Goreng, Sate"
"Neem ook nog een loempia mee"
"Dat is lekkel en gesont"
"Want de chinees doet alles met HOND".
Dat zongen wij altijd

Dicky Dick schreef op 5 oktober 2006 om 16.59 Reply to this comment

De link werkt op dit moment niet, kan dat kloppen? Ben erg nieuwsgierig )